HeiBlondi: Raskausajan valmennuksen loppufiilikset

sunnuntai 31. toukokuuta 2020

Raskausajan valmennuksen loppufiilikset

Kaupallisessa yhteistyössä Nordic Fit Maman ja Perhekuplan kanssa.

Kirjoitinkin kuukausi sitten Nordic Fit Maman raskaana olevien valmennuksesta, jonka sain yhteistyönä Perhekuplan ja Nordic Fit Maman kautta. Tarkoitukseni oli kirjoittaa valmennuksen loppufiiliksistä jo monta viikkoa sitten, mutta koska raskaudessani on ollut niin hankala vaihe ja en ole kyennyt oikein mihinkään, on valmennuskin vähän venynyt. Kyseessä on siis viiden viikon valmennus, jonka onneksi on pystynyt suorittamaan juuri omaan aikatauluun sopivasti ja vähän siis hitaampaa. Tämä on ollut ehdottomasti minun kohdallani hyvä asia. Nyt olen viimein saanut valmennuksen käytyä loppuun ja ajattelin jakaa fiiliksiäni siitä tänne. Voit lukea aiemmasta postauksestani tarkemmin, mistä valmennuksesta on kyse.


Valmennuksessa parasta oli mielestäni sen monipuolisuus, jonka mahdollisti juurikin ammattitaitoinen tiimi valmennuksen takana, joilla oli laaja-alaista tietoa ja osaamista niin raskauden kulusta, synnytyksestä, ruokavaliosta kuin lantionpohjalihaksistakin. Ihan siis laidasta laitaan kaikesta hyödyllisestä. Oli mielenkiintoista lukea myös raskauteen liittyvää tietoa, mitä kehossani tapahtuu missäkin raskauden vaiheessa ja kuinka voin syödä ja liikkua paremmin, jotta vauvan on mahdollisimman hyvä kasvaa. 

Joka viikko sain erilaisia treeni- ja venyttelyohjeita, joiden pariin oli ihana rauhoittua hetkeksi. Kylläpä muuten tekeekin hyvää venytellä tällä raskauden kangistamalla kropalla. Minun täytyisi muistaa tehdä näitä harjoituksia vaan vielä useammin. Viime viikkoina tietyt liikkeet ovat olleet minulle jo hankalia vauvan laskeuduttua niin alas, että liitoskivut ja paineentunne on menneet aika mahdottomiksi. Teenkin niitä asioita, mitkä juuri minun kropalle hyvältä tuntuvat. Ehkä olisin kaivannut valmennukseen vähän enemmän ohjattuja treenivideoita, sillä videot ovat itselleni paras keino oppia ja muutenkin niiden kanssa yhtä aikaa on motivoivaa tehdä liikkeitä. 

Suuria ruokavaliomuutoksia en valmennuksen aikaan saanut itseäni toteuttamaan, vaikka tarve ehdottomasti olisikin. Olen edelleen syvässä sokerikoukussa, mutta turhaanpa siitä näin kesän kynnyksellä edes pyristelen eroon. Raskausajan ruokavalioon annettiin kuitenkin hyviä neuvoja valmennuksen aikana ja ravitsemuksesta sain hyvin myös sellaista tietoa, jota en aiemmin tiennyt. Merkittävimpänä ruokavaliooni liittyvänä muutoksena valmennuksesta minulle jäi käteen iltapuuro ja marjat! Olen ennen syönyt joka iltaisen (usein myös aamuisen) kaurapuuron, joka nyt raskausaikana hyperemeesin myötä taas jäänyt pois. Nyt kuitenkin olen palannut takaisin puuron herkulliseen maailmaan ja saanut marjat taas jokapäiväiseen ruokavaliooni mukaan joko puuron kyljessä tai smoothiena. Tästä voin olla ylpeä!

Koen, että valmennus auttoi minua myös pohtimaan omaa suhdettani vauvaan ja kehittämään sitä. Tulen tästä aiheesta kirjoittamaan blogiini vielä myöhemmin lisää. Mutta sanoisin, että on ollut yllättävän haastavaa luoda samanlaista suhdetta tähän vauvaan, mikä esikoiseen syntyi jo raskausaikana, sillä tähän raskauteen ei ehdi samalla tavalla keskittymään. Valmennuksesta sain kuitenkin vinkkejä ja ajatuksia tähän liittyen ja koen, että usein etenkin harjoitteita tehdessäni, keskityin todella vain itseeni ja tähän syntymättömään vauvaan.


Valmennus oli kokonaisuudessaan ihan uusi kokemus minulle ja siitä jäi hyvin positiivinen fiilis. Voin suositella ainakin tätä raskausajan valmennusta kaikille odottajille lämpimästi. Vaikka valmennus on nyt osaltani ohi, jatkan harjoitteita ja panostan vielä etenkin lantionpohjalihastreeniin! Siihen on minulla nyt hyvät eväät.

Kiitos Nordic Fit Mama ja Perhekupla tästä huikeasta mahdollisuudesta.


<3 Heini


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti