HeiBlondi: Äitien ja raskaana olevien hyvinvointia koronan keskellä

sunnuntai 19. huhtikuuta 2020

Äitien ja raskaana olevien hyvinvointia koronan keskellä

Kaupallisessa yhteistyössä Nordic Fit Maman ja Perhekuplan kanssa.
Postaus sisältää mainoslinkkejä, jotka merkattu *-merkillä.

Sain ihanan mahdollisuuden osallistua Nordic Fit Maman raskaana olevien verkkovalmennukseen. Kun minulle ensin tarjottiin yhteistyötä Nordic Fit Maman kanssa, ajattelin, etten tietenkään voi lähteä mukaan kun eihän raskaana nyt mihinkään valmennuksiin voi osallistua. Nordic Fit Mamalla on siis kuitenkin aivan oma valmennuksensa raskaana oleville ja valmennukseen on täysin turvallista osallistua missä vaiheessa raskautta tahansa. Heillä on tietenkin erikseen valmennuksia myös jo synnyttäneille äideille.


Minulla on pian kolme viikkoa takana tätä viiden viikon verkkovalmennusta. Olen alusta asti ollut innoissani siitä, että valmennusta pitää kaksi erittäin ammattitaitoista naista. Riina on äitiysliikuntaan erikoistunut personal trainer, ravintovalmentaja ja life coach. Tiina taas on kätilö, sairaanhoitaja, äitiysliikuntaan perehtynyt personal trainer ja ravintovalmentaja. He toteuttavat valmennusta hyvin kokonaisvaltaisesti, antaen vinkkejä ravintoon, lepoon, treeniin ja koko kehon ja mielen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. 

Olen nyt raskausviikolla 25 ja valmennus on kyllä osunut minun kohdallani oikein hyvään vaiheeseen raskautta. Pahoinvointini on alkanut hellittämään ja kykenen pikkuhiljaa kiinnittämään huomiota ruokavaliooni ja ateriarytmiini. Rajun pahoinvoinnin ja hyperemeesin aikana en pysty kiinnittämään huomiota siihen mitä syön, vaan syön sitä mitä tekee mieli ja minkä parhaiten saan alas. Paljon mietin syömisiäni myös sitä kautta mikä on helppo oksentaa ylös, niin karulta kuin se kuulostaakin. Ruokavalioni onkin välillä koostunut lähinnä appelsiinista, suklaasta ja actimel-jogurteista. Nyt olen pitempään voinut syödä myös oikeaa ruokaa, mutta aluksi söin lähinnä nuudeleita tai puuroja ihan muutamia lusikallisia kerralla. Edelleen kuitenkin aamuni alkaa aina actimel-jogurtilla ja appelsiinilla, kun ei muuta tee mieli. Koitankin seuraavaksi saada tähän jotain muutosta. Valmennuksessa minua on kannustettu tekemään pieniä muutoksia, vaatimaan itseltä vain pieniä asioita, jotka ovat toteutettaessa. Koitan siis olla syyllistämättä itseäni siitä, etten voi heti kerralla remontoida ruokavaliotani kuntoon. 

Viime raskaudessa hyperemeesiä ja ennenaikaisia supistuksia lukuunottamatta, minulla oli hyvin vähän fyysisiä vaivoja. Kärsin selkäkivuista ja liitoskivuista vasta ihan viimeiset raskausviikot ja muita vaivoja ei ollut oikeastaan ollenkaan. Nyt olen ikäväkseni huomannut, että tässä raskaudessa vaivoja on alkanut ilmetä jo varhain. Myös sellaisia, joita ei viimeksi ollut ollenkaan. Ajattelenkin, että ehkä tämän valmennuksen avulla saisin vaivat kuriin niin, ettei loppuraskauteni tule olemaan ihan tuskaista. 

Jo muutaman viikon ajan olen kärsinyt kovista alaselkäkivuista, etenkin nukkuessa. Olen ottanut töissä käyttöön nyt myös raskausajan tukivyön, joka helpottaa, mutta lisäksi tässä valmennuksessa on tullut hyviä harjoituksia selän kunnon ylläpitämiseksi, joita olen koittanut alkaa tekemään.



Valmennuksesta olen saanut hyviä vinkkejä myös lantionpohjalihasten treeniin. Kaikkihan varmasti tietävät, että niitä tulisi treenata etenkin raskausaikana, mutta kuinka moni tätä ohjetta noudattaa? Ei ainakaan Heini, joka esikoistaan odotti puolitoista vuotta sitten. Ajattelin tuolloin, että kun ei minua mikään vaivaa niin miksi minun pitäisi lihaksia harjoittaakaan - VIRHE! Nyt nimittäin vaivaa! Hyvin alusta asti tätä raskautta olen tosissani saanut jännittää lantionpohjalihaksia, etten pissi housuun aina aivastaessa. Todella tympeä vaiva. Olenkin nyt ottanut kaiken irti valmennuksesta tältä osin ja suosittelen lämpimästi muillekin. 

Mikäpä olisi parempi mahdollisuus verkkovalmennuksen aloittamiseen, kuin tämä vallitseva korona-tilanne ja kotona oleminen. Nyt siis kaikki muutkin raskaana olevat pääsette mukaan Nordic Fit Maman verkkovalmennukseen *tästä linkistä. Treenataan lantionpohjalihaksemme kuntoon yhdessä. Tai ehkäpä te saatte valmennuksesta jonkin muun vielä isomman hyödyn. Minä jatkan valmennusta vielä muutaman viikon ja tulen sitten kertomaan loppufiiliksiäni. 

Jo synnyttäneille äideille Nordic Fit Mama tarjoaa kaksi seuraavaa valmennusta, joihin voit ilmoittautua linkkien kautta: 


Ihanaa tulevaa viikkoa kaikille!

<3 Heini


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti